Marka, czyli ja

Zbudowanie silnej marki osobistej jest niezbędne do efektywnego rozwijania kariery zawodowej w coraz bardziej konkurencyjnym świecie biznesu.

Wyobraź sobie sytuację: podchodzisz w sklepie do półki ze środkami piorącymi. Są ich dziesiątki. Wszystkie gwarantują śnieżną biel, mają podobne opakowania i cenę. Który wybierasz? Ten, który znasz i któremu ufasz. Wydobywasz z zasobów swojego umysłu symbol reprezentujący w danej kategorii bezpieczeństwo zakupu oraz efektu końcowego, jakim jest czyste i pachnące pranie. Ktoś, a dokładnie twórca wybranej przez ciebie marki, zadbał o to, byś wybrał właśnie ją. Chociaż brzmi to niezbyt zachęcająco, też jesteśmy takimi „proszkami do prania”.

Sztuka budowania

Każdy jest marką, a personal branding, czyli budowanie osobistej marki to przemyślany i zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem i karierą, a także, w naturalny sposób, relacjami na gruncie prywatnym. Tempo życia nie daje możliwości analizowania wszystkich docierających do nas informacji. Jeśli więc coś nie jest wystarczająco zauważalne i wyraziste, to po prostu nam umyka. Podobnie jest z osobami, które spotykamy na swojej drodze. Nie mamy czasu i możliwości żmudnie szukać w nich mocnych cech. Oni też ich w nas nie dostrzegą, jeśli nasze pozytywne strony nie będą widoczne na pierwszy rzut oka.

Dawne powiedzenie „Jak cię widzą, tak cię piszą” jest wciąż aktualne, jednak profesjonalne budowanie marki to znacznie więcej niż odpowiedni wygląd czy zachowanie. To przede wszystkim umiejętna i spójna komunikacja z ludźmi na wielu różnych płaszczyznach. Przez tę komunikację człowiek jasno określa, kim jest, dokąd zmierza i co może zaoferować innym.

Branding personalny to dobrze przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym i karierą. Celem tego procesu jest osiągnięcie rozpoznawalności, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Profesjonalnie przygotowana strategia komunikacji marki i dobrze poprowadzony proces jej budowania, spowodują, że staniemy się rozpoznawalni w swoim środowisku zawodowym.

Najważniejsze cechy silnej marki

  1. Cecha wyróżniająca

Podstawą do zbudowania silnej marki osobistej jest odkrycie cechy wyróżniającej, charakterystycznej dla danego człowieka.

W obecnym natłoku bombardujących nas zewsząd informacji i spotykanych ludzi wyróżnić się nie jest łatwo, a wyróżnić pozytywnie to już naprawdę sztuka. I zupełnie nie chodzi tu o bycie „innym” w znaczeniu „odmieniec” czy „dziwny”, nie chodzi o dziwne zachowanie czy ubranie. Chodzi o wyróżnienie się poprzez wzbudzenie pozytywnych emocji, bo to właśnie emocje powodują, że kogoś zapamiętamy na dłużej.

  1. Autentyczność

Autentyczność, czyli prawdziwość tego, co mówisz, robisz, jak się zachowujesz.

To podstawa zaufania, warunku do zbudowania pozycji lidera w dłuższej perspektywie. To wrażenie, które zostawiasz po sobie, gdy wyjdziesz z pokoju czy zmienisz pracę. Twoje działania i zachowanie muszą być spójne, zgodne z wartościami, które komunikujesz. Jeśli udajesz kogoś, kim nie jesteś, łatwo o „wpadkę” i utratę mozolnie budowanej marki.

Wciąż jesteśmy świadkami takich sytuacji. Dostarczyła ich m.in. tegoroczna olimpiada, kiedy akcje uznanych polskich ciężarowców spadły z hukiem. Spektakularnym „upadkiem” była też ubiegłoroczna historia maratończyka i podróżnika Piotra Kuryło. Zaangażowany w akcje społeczne i uchodzący za człowieka z sercem na dłoni, pewnego dnia przywiązał do bramy schroniska przygarniętego wcześniej psa, tłumacząc, że musi wyjechać, a psy „tam będzie lepiej”. Internauci nie zostawili na nim suchej nitki, a sponsorzy się wycofali. Marka legła w gruzach.

  1. Przydatność i użyteczność

To, co cię wyróżnia, powinno – mówiąc kolokwialnie – na coś przydać się innym. Twój atrybut ma budzić zainteresowanie i być dla kogoś ważny. Dlatego na każdym etapie budowania swojej marki warto zadać sobie pytanie „Po co to robię i dla kogo”? Silna marka to taka, która ma wpływ na życie innych. Nie musisz być marką „światową”. Równie cenne są marki niszowe. Dla jednych nasza marka będzie miała inną moc niż dla innych. Nie można być interesującym i ważnym dla wszystkich.

Korzyści, które docenisz

Gdy jesteś marką w oczach potencjalnego klienta czy partnera biznesowego, masz od początku wyższy kredyt zaufania. Nie musisz udowadniać, że znasz się na swojej pracy. To komfort zarówno dla niego, jaki i dla ciebie. Projekty, które mają największy potencjał to te, w których ludzie ze sobą współpracują w oparciu o zaufanie.

Gdy jesteś dobrze wypozycjonowaną marką osobistą, cena skorzystania z twoich umiejętności przestaje być głównym kryterium wyboru. Na tym np. opiera się współpraca firm z tzw. „liderami opinii” – artykuły lub rekomendacje sygnowane przez znane i szanowane osoby generują znacznie większe zainteresowanie i zaangażowanie społeczności, dlatego są dobrze opłacane.

Jesteśmy własnymi markami, czy tego chcemy, czy nie. Marka może być słaba lub silna. Silna wywiera wpływ na innych, motywuje, inspiruje, jest obiektem pożądania. Wystarczy na krótki czas przestać działać, aby inna dynamiczna osobowość wyparła naszą markę ze świadomości „core targetu”. Warto o tym pamiętać.

kontakt

jeśli masz pytania
napisz do nas!
kariera@kpmg.pl

Ta strona używa plików cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki w tym zakresie, oznacza zgodę na ich używanie. Więcej informacji na ten temat znajduje się w naszej polityce prywatności.

Zamknij